Translate my words

sobota, 17 maja 2014

Serbska droga do współczesności

Witam:)
Od ostatniego posta minęło kilka dni, minął też imprezowy nastrój, ale nie minęła pogoda. Ciągle pada albo jest zimno i pochmurno a na chwilę obecną jest ulewa. Ja, chora ( znowu!!), z gorączką, katarem i kaszlem, oprócz muzyki (która mi ciągle towarzyszy) nie rozstaje się z chusteczkami i kroplami do nosa. Snuje się po domu i myślę o tym ile muszę zrobić projektów, ile się nauczyć, ile napisać prac zaliczeniowychale myślę również o poście i czytam różne źródła by  skolektywizować swoją wiedzę i  napisać coś sensownego. Ostatnio jeden z moich znajomych na twarzoksiążce wrzucił fajnego mema, w którym były znamienne słowa obrazujące mój stan:
,, Jeszcze tylko pozamiatam pustynie i mogę się uczyć''...czyż to nie urocze? bardzo!... i do tego zabawne.
 Cały dzień wczoraj leżałam w łóżku i oglądałam film- od moich ukochanych horrorów, do komedie a nawet jeden romans. Jak ja nie znoszę romansideł, bo są nie realne, a ten był jeszcze bardziej surrealistyczny, ale świetny i dzięki niemu odkryłam pewną Libańską wokalistkę trip- hopową. Ale przejdźmy do konkretów i myśli przewodniej tego posta.
Szukając inspiracji do napisania dzisiejszej notki, weszłam na pewną bardzo znaną stronę będącą  wszechwiedzącym kompendium wiedzy uważanym powszechnie za poznawczego pewniaka- niestety! - i znalazłam tam określenie NOVO KOMPONOVANY. Zaczęłam się zastanawiać o co chodzi,  szperać, czytać,  tłumaczyć i już wiem.  Chodzi o nowy wymiar Folku- bardziej współczesny.Co oznacza Novo komponovany? Język Serbski podobny jest do języka Polskiego więc nie trudno się domyśleć, że ten termin oznacza  nowo skomponowany i odnosi się do muzyki, ale nie tylko, bo do architektury, do polityki ido elit ( które były w latach 60 uznawane za osoby z tzw. marginesu).  Skupmy się na muzyce. 
Na początku był chaos? Nie....teraz jest chaos i to w dodatku serbski. Na początku był Folk- Czysty folk, prosty, przaśny narodowy i wiejski, potem pewien krąg artystów stwierdził że można uwspółcześnić muzykę folkową  zachowując jej pierwotną formę ( instrumenty i typowy pseudo bizantyjski śpiew, czyli pevaljka), dodając współczesne instrumenty takie jak gitary elektryczne. To jest właśnie NOVO KOMPONOVANA muzyka. Potem nowa generacja artystów stworzyła gatunek, który stanowił syntezę folku i nowej skomponowanej muzyki, co Serbski muzyk rockowy Rambo Amadeus nazwał Turbo Folkiem. A teraz? Trend z zachodu zwany Popem ( opartym na muzyce klubowej) przysłonił folkowy wymiar serbskiej muzyki współczesnej.  Schemat poniżej przedstawia drogę jaką przeszła muzyka tradycyjna Serbska do muzyki, którą uprawiają teraz Ceca Raznatović ( królowa Trubo Folku) czy Jelena Tomasević. 
Folk -> Folkloryzm-> Turbo Folk-> Pop
Folkloryzm ( Neofolk),  jest gatunkiem, który bezpośrednio pochodzi od Folku a którego pochodną jest Turbo folk.  Muzyka skomponowana na nowo była w latach 60 odbierana jako Bałkańska i prymitywna, czyli swoista i to nie był wyraz poparcia i dumy narodowej tylko przaśności. Większą popularnością cieszył się np. Rock.  Przedstawicielami Neofolku byli Lepa Brena czy Saban Saulic. Co ciekawe, tworzą oni teraz Turbo folk, czyli koło się zazębia. 
Pamiętam jak po głowie chodziła mi piosenka Lepy Lukic ,, Srce je moje violina'',  którą usłyszałam w filmie Emira Kusturicy ,, Obiecaj mi''. Myślałam że to jest Turbo Folk a to była novo komonovana muzyka srpska. Człowiek uczy się całe życie, a dla mnie taka nauka jest ważna  bo kocham Folk, Folkloryzm i Turbo Folk .... Popu już nie :) 

Cały czas chodzi mi po głowie instrument, który  kojarzy mi się z Folkiem i Neofolkim to Gajdy i Tambura.
  
Gajdy 
Tambura 


Ten filmik najlepiej obrazuje istotę Turbo Folku

Wiem że to jest blog o Folku, ale etno jest odmianą folku więc mogę wspomnieć o 
 Libańskiej Wokalistce triphopowej o której pisałam na początku posta.
Jest nią Yasmine Hamdan. Polecam gorąco jej twórczość, bo ma świetny,orientalny klimat który ma zarazem w sobie coś mrocznego. Kojarzy mi się z Tribal Belly Dancem. Obczajcie. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz