Translate my words

poniedziałek, 12 maja 2014

Azis ...prototyp Conchity Wurst

Część.
Chciałabym poruszyć temat, który jest od przedwczoraj  komentowany w różny sposób, a mianowicie zwycięstwo Conchity Wurst w konkursie Eurowizji. Skomentuję to i ja w charakterystyczny - czysto muzyczny- dla  siebie sposób. Zero Polityki, zero stronniczości, czysta muzyka i to Bałkańska. A więc słuchajcie:
Od soboty myślę o tematyce następnego posta i  chciałam ( zgodnie z założeniami bloga ) wrzucić ambitny tekst  o śpiewie Ojkanje albo Bułgarskich Gajdach, zamiast tego przedstawię wam sylwetkę wokalisty, który długo przed Conchitą występował na scenie w długich włosach i brodą...ba!Wokalisty,  który swoje długie włosy zakręcił i zafarbował na czerwono duplikując wizerunek Rihanny z płyty Loud ( płyta Riri wyszła w 2010, zaś singiel tego wokalisty w 2011- jest to więc realne zapożyczenie wizerunku Rihanny). O kim mowa? O Azisie...Azis (Азис), czyli  Wasil Trojanow Bojanow, wokalista wykonujący Chalgę ( bułgarską odmianę Turbofolku). Wywodzi się z Bułgarskiej diaspory Romskiej, jest osobą homoseksualną a zarazem mężem  i ojcem, co wywołuje sporo kontrowersji. Szokujące są jego teledyski, image i muzyka, bowiem wygląda jak kobieta szykująca się od kilku godzin na imprezę. W teledysku Mrazish oprócz pełnego makijażu ma jeszcze białą brodę. Mimo iż Bułgaria, jest bardzo homofobicznym i rasistowskim krajem, który nie rozumie i nie popiera twórczości Azisa, to jednak został on uhonorowany najważniejszą  nagrodą muzyczną ,, Bułgar Wszech czasów''. To jaki jest, jak wygląda i o co walczy  dało mu rozgłos za granicą. O jego popularności dowodzą milionowe wyświetlenia na youtube,  kawałek Mrazish wyświetlono  ponad 14 mln razy! Jego kariera muzyczna  wciąż nabiera tempa i nie tylko wiąże się z walką o równouprawnienie mniejszości LGBT ale z walką o lepszą pozycję Romów w Bułgarii za co ci odpłacają się uwielbieniem.  W 2014 wydał nową płytę i zmienił wizerunek, wyglądając przy tym bardzo męsko i ciekawie. Co najważniejsze jednak w jego piosence Piy Tsala Nosht śpiewane są słowa: Cajurije Sukarije..znajome?  Pewnie że tak. Pierwsze skojarzenie- Esma Redzepova, drugie- Goran Bregović trzecie- Kayah....
Dzisiaj, wschód wzdryga się na samą myśl o tym że Eurowizje wygrał Mężczyzna z brodą przebrany za kobietę...Bułgaria miała swoją Conchitę długo przed nami- Eurpejczykami:) Jedno jest pewne, wszelkie polityczne i społeczne wymiary wizerunku i twórczości tych dwójki artystów przesłaniają PR i MR'owe zamierzenia wielkich giganci przemysłu fonograficznego.
A teraz od siebie:
Z twórczością Azisa spotkałam się przypadkowo, siedząc sobie przed laptopem z kubkiem herbaty i poszukując jakichś ,,nowości''...sytuacja dla mnie normalna...jednakże to co odkryłam wcale normalne nie było, bowiem po włączeniu teledysku  opadła mi szczena a w głowie zaroiła się plaga myśli: 
O jezu, co to? To tak można? Jaki typ? Wow! Nie no...szok!
( i wiele innych...bez stronniczości)
Zobaczyłam dobrze zbudowanego mężczyznę w spódnicy, z  makijażem i w szpilkach. Dopiero po chwili dotarła do mnie muzyka, która jest fenomenalna. Dziwnie mi się oglądało, ale się przyzwyczaiłam teraz Azis jest często przeze mnie słuchany i polecany innym słuchaczom bałkańskiej muzyki.
Azis- Piy tsyala nosht (Пий цяла нощ)
Azis- Sen Trope (Сен Тропе)
AZIS - Hop (Хоп )
Azis- Mrazish (АЗИС - Мразиш)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz