Translate my words

piątek, 23 maja 2014

Łowicz- kolebka polskiej słowiańszczyzny.

Dzisiaj na zajęciach z plastyki ( mam taki przedmiot na studiach), miałam namalować dowolne ,,coś'' specjalnymi farbami na ubraniach. Mając przed sobą lnianą czarną torbę i zastanawiając się nad tym co chce wykonać, powiedziałam głośno: ,,Hmmm, co ja mam narysować? Kurcze, nie wiem...'' i nagle koleżanka siedząca obok powiedziała: ,,Narysuj coś co Ciebie wyraża'' i wpadł mi do głowy pomysł! Powiedziałam: ,, Narysuje wiejską dziewoje- ŁOWICZANKĘ i cztery kwiatki ŁOWICKIE- wycinanki!'' .....gorzej było z wykonaniem, bo talentu plastycznego mi brak ale za to chęci i pomysły mam zawsze ogromne. Moje dzieło w fazie finalnej wyglądało tak:
Słowianka XXI wieku  po solarium i z tlenionym blond kokiem, do tego ofiara mody,  wycinanki przypominają...właściwie to nie wiem co przypominają:)
 Wielkomiejski folklor  jak u Donatana :) 

To moje ,,dzieło'' zainspirowało mnie do zgłębienia istoty  folkloru Łowickiego, który jest ostatnimi czasy bardzo modny i wypchany dziwnymi ideami, bo z jednej strony  ma przypominać o Polskości i Narodowej dumie, a z drugiej strony jest tylko symbolem Polski skierowanym raczej do zagranicznego konsumenta. Widzieliście w sklepach   rzeczy typu: breloczki, koszulki, torby, kubki, zakładki do książek itp z Łowickimi wycinankami?. Jest ich całe mnóstwo, wręcz produkowane są w ilościach hurtowych. Właściwie po co? Nie tylko Łowicz jest symbolem polskiego folkloru ale i Mazowsze, Kaszuby, Ślązacy itp. Chociaż z drugiej strony to dobrze że  komercja utkwiła w Łowiczu, bo nie wyobrażam sobie żeby w sklepach z pamiątkami była Tabaka, albo koszulki z  napisami  ,,Naprany jak sztomel''.
 Kultura Łowicka w porównaniu do reszty etnokultur jest najbardziej odrębna i charakterystyczna a także wiele instytucji w tym Ministerstwo Kultury dba o to by rozwijała się i by mieszkańcy Łowicza pielęgnowali ją. Ot, cała prawda. Co roku w Łowiczu organizowany jest festiwal kultury Łowickiej, w tym koncert ,, Łowickie granie''. Jak kiedyś będziecie w województwie Łódzkim niedaleko tego miejsca koniecznie tam zajrzyjcie, ja się w tym roku zamierzam wybrać.
 I na koniec apel:  Propagujmy naszą piękną kulturę i sławmy ją na cały świat. 

2 komentarze:

  1. Jak zobaczyłam tę torbę pomyślałam o Cleo i Eurowizji. :D Witaj w klubie. Też mam pełno pomysłów, a wykonanie to katastrofa. :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobre skojarzenie, bo to znaczy że dziołcha przypomina choć trochę słowiankę:) Dzięki za komentarz i pozdrawiam Ciebie serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń